Kas vyko

Parodos „Kurčiųjų meno pasaulis – pamatykime ir susipažinkime“ atidarymas

2023 07 17

Liepos 15 d. Mariaus Katiliškio konferencijų salėje vyko parodos „Kurčiųjų meno pasaulis – pamatykime ir susipažinkime“ atidarymas, atkreipęs dėmesį į turtingą ir dažnai nepastebimą kurčiųjų meno pasaulį. Šioje parodoje buvo eksponuojami kurčiųjų menininkų iš Vilniaus paveikslai ir tyrinėjama viso pasaulio kurčiųjų meno istorija. Projektą įgyvendino Vilniaus kurčiųjų centras, finansavo Lietuvos kultūros taryba. Renginys buvo prieinamas visiems, bendravimą palengvino gestų kalbos vertėjas.

Kurčiųjų menas turi turtingą istoriją, siekiančią šimtmečius. Tiesą sakant, kai kurie iš seniausių žinomų kurčiųjų meno pavyzdžių buvo sukurti priešistorinių žmonių, kurie buvo kurtieji arba neprigirdintys. Šie ankstyvieji meno kūriniai dažnai buvo apčiuopiami, su raižiniais ir graviūromis, sukurtais ant akmens, kaulų ir dramblio kaulo.

Laikui bėgant kurtieji menininkai pradėjo eksperimentuoti su įvairiomis laikmenomis ir stiliais. XIX amžiuje amerikiečių kurčias menininkas Johnas Carlinas sulaukė pripažinimo dėl savo įmantrių medžio raižinių, o prancūzų kurčiųjų menininkas Antoine'as Chintreuil buvo garsinamas peizažo paveikslais. XX amžiuje kurtieji menininkai, tokie kaip Jamesas Castle'as ir Morrisas Brodersonas, išgarsėjo dėl savo unikalaus stiliaus ir požiūrio į meno kūrimą.

Kurčiųjų menas yra įvairi ir gyvybinga sritis, apimanti daugybę stilių ir laikmenų. Daugelis kurčiųjų menininkų vizualinį meną naudoja kaip saviraiškos ir bendravimo formą, o kiti mato jį kaip būdą tyrinėti ir komentuoti su kurčiųjų kultūra ir tapatybe susijusias problemas.

Vienas pastebimų kurčiųjų meno aspektų yra gestų kalbos ir vaizdinės kalbos naudojimas kūrybos procese. Kurtieji menininkai dažnai įtraukia gestų kalbą į savo kūrinius, naudodami ją kaip būdą perteikti prasmę ir emocijas. Kai kurie menininkai taip pat įtraukia kurčiųjų kultūros elementus į savo meną, tyrinėdami tokias temas kaip kurčiųjų tapatybė, pasididžiavimas ir aktyvizmas.

Prieinamumas yra pagrindinis dalykas kurčiųjų meno pasaulyje. Daugelis kurčiųjų menininkų susiduria su kliūtimis patekti į pagrindines meno erdves ir išteklius, pavyzdžiui, galerijas ir muziejus. Taip gali būti dėl to, kad trūksta apgyvendinimo, pvz., gestų kalbos vertėjų ar antraštės, arba dėl to, kad girdintys asmenys nesupranta kurčiųjų kultūros ir bendravimo.

Tačiau tokios organizacijos kaip Vilniaus kurčiųjų centras stengiasi sukurti įtraukesnes ir prieinamesnes meno erdves kurtiesiems menininkams ir publikai. Teikdami tokias patalpas kaip vertimas į gestų kalbą ir subtitrai, jie padeda įveikti kliūtis ir sukurti įtraukesnę meno bendruomenę.

Kurčiųjų menas ilgą laiką buvo naudojamas kaip socialinio teisingumo ir aktyvumo įrankis. XX amžiaus pradžioje kurčioji menininkė Alice Allinson sukūrė politinių karikatūrų seriją, kurioje buvo propaguojamos kurčiųjų asmenų teisės, o kurčias menininkas Chuckas Bairdas savo meną panaudojo socialinio teisingumo ir lygybės temoms tyrinėti.

Šiandien daugelis kurčiųjų menininkų ir toliau naudoja savo darbus kaip socialinių komentarų ir aktyvumo platformą. Kurtieji menininkai savo meną naudoja siekdami pokyčių ir ugdydami sąmoningumą – nuo problemų, susijusių su neįgaliųjų teisėmis, nagrinėjimo iki platesnių socialinių problemų komentavimo.

Kurčiųjų meno pasaulis nuolat vystosi ir plečiasi. Vis daugiau kurčiųjų menininkų sulaukia pripažinimo ir poveikio, ši sritis tampa vis įvairesnė ir įtraukesnė. Technologijų pažanga taip pat atveria naujas galimybes kurtiesiems menininkams, nes tokios priemonės kaip vaizdo įrašai ir animacija suteikia naujų išraiškos formų.

Tačiau dar reikia daug nuveikti, kad būtų sukurta tikrai įtrauki ir kurtiesiems menininkams ir publikai prieinama meno bendruomenė. Ir toliau pasisakydami už prieinamumą ir reprezentaciją, galime padėti užtikrinti, kad kurčiųjų meno pasaulis ir toliau klestėtų ir augtų.

Paroda „Kurčiųjų meno pasaulis – pamatykime ir susipažinkime“ suteikė žvilgsnį į gyvybingą ir įvairiapusį kurčiųjų meno pasaulį. Nuo kurčiųjų meno istorijos tyrinėjimo iki šiuolaikinių kurčiųjų menininkų darbų išryškinimo – paroda demonstravo šios dažnai nepastebimos srities galią ir potencialą. Ir toliau remdami kurčius menininkus ir juos keldami, galime padėti sukurti įtraukesnę ir visiems prieinamesnę meno bendruomenę.